Mange mennesker opfatter skyr som en supersund fødevare, som man endelig skal spise, hvis man gerne vil tabe sig.

Dertil kommer, at skyr virkelig er et nemt morgenmåltid, og tilføjet rigeligt med mandler, bær, mysli og sødning smager det jo ligefrem som en dessert.

 

En af de første ting, jeg lærer både mine 1:1-klienter og deltagerne på mine vægttabsforløb, er at spise protein til alle måltider.

Protein mætter så godt, at du automatisk spiser mindre, og desuden er det med til at holde blodsukkeret stabilt, så du undgår sukkertrang senere på dagen.

Med protein mener jeg æg, fisk, fjerkræ, skaldyr, vildt, kød og tilsvarende fødevarer. Og jeg får næsten altid spørgsmålet:

 

Hvad med skyr? Det har jo et højt proteinindhold!

 

Jeg vil starte med at gøre helt klart, at hvis du nyder din morgenskyr (eller et andet syrnet mælkeprodukt), taber dig (såfremt det er, hvad du ønsker) og ikke har problemer med sukkertrang og lavt energiniveau i løbet af eftermiddagen eller om aftenen, så skal du endelig fortsætte.

Vi er alle forskellige, og det er aldrig nødvendigt at ændre på noget, der fungerer godt.

Men hvis du har følelsen af at “gøre alt det rigtige”, men alligevel ikke rigtigt slippe af med fedtdepoterne, og hvis du ofte oplever sukkertrang, så kan det virkelig godt betale sig at kigge nærmere på din morgenmad.

 

Skyr og væksthormon

 

Mælk og mælkeprodukter bliver i høj grad brugt blandt bodybuildere, der gerne vil tage på – naturligvis, for mælk er designet til at øge vækst.

IGF-1 (Insulin-like Growth Factor-1) er et væksthormon, der har til formål at få både dyre- og menneskebørn til at vokse. Væksthormonet findes derfor i mælk.

Dette væksthormon er identisk i komælk og kvinders modermælk, og undersøgelser viser, at en kost med et højt indhold af mælk øger mængden af IGF-1 med 10-20 % hos voksne.

Desuden øger IGF-1 antallet af celler, der bliver til fedtceller.

Læs mere i denne artikel skrevet af blandt andet overlæge Karen Østergaard.

 

Skyr og insulin

 

Camilla Hoppe, som er forsker ved DTU, har påvist en sammenhæng mellem indtag af  mælkeprotein og insulinresistens.

2 grupper af 8-årige drenge indtog dagligt 53 gram protein fra henholdsvis kød og mælkeprodukter.

Efter 7 dage var mælke-gruppens fastende niveauer af insulin fordoblet, mens kød-gruppens insulinniveauer var uændrede.

Læs resultaterne af undersøgelsen hér ->

 

Der har været en tendens til at tro, at laktosefri mælkeprodukter var et godt alternativ, men de er kun relevante for mennesker med laktoseintolerance.

I forhold til blodsukkeret og dermed tendens til sukkertrang, er det altså snarere mælkeproteinerne, der er problemet.

 

Hvad skal jeg så spise til morgenmad?

 

Jeg anbefaler i virkeligheden, at du spiser det samme til morgenmad, som du gør til dine andre måltider. Det kan være rester fra aftensmaden, omelet og råkost eller frikadeller, laks eller lignende.

 

Nogle bliver vældig triste ved tanken om at skulle spise aftensmad til morgenmad. Men ganske ofte er det fordi, de faktisk endnu ikke er sultne.

Hvis du venter med at spise, til du faktisk er sulten, har du meget mere lyst til “rigtig mad”.

 

Læs mit indlæg om at udskyde morgenmaden hér ->

 

Få inspiration til sund morgenmad i min e-bog om morgenmad ->

 

Jeg har haft et utal af klienter, der har haft modstand mod at droppe mælkeprodukterne om morgenen, men som efter at have afprøvet en anden start på dagen aldrig går tilbage til de gamle vaner.

 

skaermbillede-2015-03-10-kl-20-44-00

 

Så lad mig invitere dig til i 14 dage at skifte mælkeprodukterne ud med en omelet med råkost, et spejlæg med snackgrønt eller lidt rester fra aftensmaden.

Mærk efter hvordan det påvirker din sukkertrang, din appetit og dit vægttab.

Og afprøv efter et par uger din “gamle” morgenmad.

Er der ingen som helst forskel, så kan du glad fortsætte med mælkeprodukterne, og hvis sukkertrangen efter et par dage vender tilbage, ved du hvorfor.

 

Mangler du inspiration til morgenmåltider?

Så se nærmere på min e-bog om morgenmad ->

 

Har du brug for et alternativ til mælk i kaffen?

Så læs mit indlæg om guide til plantemælk hér ->

 

Har du selv erfaringer med forskellige typer morgenmad? Del endelig i kommentarfeltet!

 

skyr og vægttab

 

Der er helt nye produkter i shoppen!

Se alle mine e-bøger, online workshops, bøger og forløb hér ->

 

Vil du høre mere fra mig?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, så du får min serie af e-mails med mine bedste råd til at få både en krop og et liv i balance

Du får samtidig et gratis uddrag af min bog Sunde vaner Smuk figur.

Du tilmelder dig hér ->

 

Skal vi følges på de sociale medier?

Find mig på Facebook, på Instagram, på Twitter, på Pinterest og på You tube.