Gennemsnitligt sover vi markant mindre, end vi gjorde for 100 år siden. Nogle mener, at det drejer sig om hele 25 %.

30-40 % af danskerne ligger søvnløse eller vågner midt om natten og har svært ved at falde i søvn, og næsten hver tredje dansker sover i gennemsnit under 6 timer pr. nat.

 

Søvn er efterhånden blevet meget undervurderet. Vores livsstil i dag er så hektisk, at mange mener, at over 7 timers nattesøvn er spild af tid.

Men sover vi for lidt og er trætte og udmattede i løbet af dagen, vil kroppen kræve energi på en anden måde. Derfor resulterer søvnunderskud i øget appetit og større trang til fede og søde sager.

Og søvnmangel stresser din krop, som derfor ikke er så villig til at slippe fedtdepoterne.

 

Kroppen restituerer om natten. Skadede celler udskiftes, og kroppen heler sig selv. Koncentrationen af væksthormon stiger også, når vi sover.

Væksthormon har blandt andet betydning for vores muskelmasse og knoglestyrke og fremmer hudens vitalitet.

 

Hjernen restituerer også om natten. Vores oplevelser og erfaringer flyttes fra korttidshukommelsen til langtidshukommelsen, så der bliver “gjort plads” til nye indtryk.

Sover vi for lidt, kan vi nemt føle os mentalt overvældede, og forsøg viser, at en nat uden søvn forringer indlæringsevnen med 40 %.

Desuden falder koncentrationsevnen, og vores reaktionstid bliver forlænget.

 

Mange af os har faktisk brug for 8-9 timers søvn. Tænk over, hvor mange timer du sover, når du holder ferie. Det er en meget god indikator for, hvad dit egentlige behov er. 

Mange mennesker sover 1-2 timer mindre i hverdagen, end de gør i deres ferier. Og det har en kæmpe betydning for både vores appetit og sukkertrang og ikke mindst vores energiniveau og generelle velbefindende.

 

Hvis du sover for lidt eller for dårligt, er det helt afgørende for din sundhed og dit velbefindende, at du gør noget ved det.

Er du en af dem, der generelt går for sent i seng, kan du tage ansvar for det og lægge en plan for, hvornår du skal sove. Planlæg eventuelt et putteritual for dig selv med dæmpet belysning, rolig musik og afslappende aktiviteter.

 

Er der en årsag til, at du sover for lidt eller for dårligt, så få hjælp til at behandle årsagen.

Er du stresset, vil du typisk vågne om natten mellem 3 og 5 og ligge og vende og dreje dig. I så fald er det de stressende faktorer i dit liv, du skal kigge nærmere på.

Er du i overgangsalderen og vågner af heftige hedeture, er det din hormonbalance, du behøver hjælp til.

 

Men gør dig selv og din krop den tjeneste at prioritere din nattesøvn. Det vil gøre dig til et helt nyt menneske!

 

Vil du have mere hjælp til at sove bedre? Og viden om hvordan kroppen arbejder om natten og forklaringen på, hvorfor du måske ofte vågner på det samme tidspunkt hver nat?

Det får du i månedens tema på Online Mentorholdet. Det handler nemlig om søvn.

Du får også viden om kosttilskud der støtter din søvn og råd til dejlige ritualer der støtter din søvn – og min vejledning i vores lukkede facebookgruppe.

 

Læs mere om Online Mentorholdet hér ->

 

bliss-1555186

 

Vil du have mere inspiration?

Se alle mine e-bøger, online workshops, bøger og forløb hér ->

 

Vil du høre mere fra mig?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, så du får min serie af e-mails med mine bedste råd til at få både en krop og et liv i balance

Du får samtidig et uddrag af min bog Sunde vaner Smuk figur.

Du tilmelder dig hér ->

 

Skal vi følges på de sociale medier?

Find mig på Facebook, på Instagram, på Twitter, på Pinterest og på You tube