Kender du det, at du beslutter dig for, at nu skal det være slut med alle de usunde sager?

Væk med sukker, chokolade og kager. Væk med brød, ris og pasta. Eller væk med smør, bacon og andre fede sager.

 

Du har prøvet det, ikke?

 

Og der sker noget meget interessant i din hjerne, når du gør det.

 

Hvis jeg fortæller dig, at du ikke må tænke på en lyserød kanin. Tænk på alt andet end en lyserød kanin. Hvad tænker du så på?

 

En lyserød kanin, ikke sandt?

 

De ting, du fokuserer på, har en tendens til at vokse i din bevidsthed. Så hvis du hele tiden er opmærksom på at holde dig fra chokolade, vil dine tanker i høj grad kredse om chokolade.

 

En anden interessant ting, der sker, er, at du ubevidst “ophøjer” disse fødevarer til noget helt utrolig lækkert og nydelsesfuldt, som du IKKE må få.

Selv den helt sløje pålægschokolade, som du ellers aldrig har været interesseret i, kan pludselig få dine tænder til at løbe i vand.

Og du bilder dig selv ind, at den vil være en sand himmerigsmundfuld.

 

Og den dag du sætter tænderne i et enkelt stykke, ender du med at tømme hele pakken, fordi du har nægtet dig selv denne nydelse i flere dage.

 

Det interessante er, at pålægchokoladen i virkeligheden ikke smager vildt godt – din hjerne har simpelthen snydt dig til at tro, at det vil være en helt fantastisk smagsoplevelse.

Ofte vil du ganske hurtigt opdage det, men du bliver ved med at prøve på at skabe en nydelsesfuld smagsoplevelse – indtil pakken er tom.

 

Og så sidder du tilbage med dårlig samvittighed. Og undrer dig over, hvorfor du aldrig kan nøjes med en lille smule. Og ville ønske at du kunne spise chokolade med god samvittighed.

 

Spisning bør aldrig nogensinde være forbundet med skyld og skam. Hvis du fokuserer på at udelukke bestemte fødevarer, vil du automatisk føle dårlig samvittighed, når du indtager dem. Og dårlig samvittighed leder til følelsen af at være en fiasko, hvilket igen fører til dalende motivation. Og før du får set dig om, har du opgivet alle de gode intentioner.

 

Husk: Det er ikke bestemte grupper af fødevarer, der gør dig overvægtig, men mængden, frekvensen og måden, du spiser dem på.

Og det er hverken selvkærligt eller holdbart at placere dig selv i et så fastlåst kostregime, at du føler, du ’synder’, hvis du spiser et stykke rugbrød eller et æble.

 

Flyt opmærksomheden til de sunde valg, du træffer, og fokuser på, hvad du vælger til. Det kan være masser af grøntsager, tilstrækkeligt med søvn, friskpresset juice eller en daglig gåtur.

 

En kostomlægning skal aldrig være svær og hård, og den skal ikke baseres på fravalg og afsavn. En ændring til sundere kostvaner skal derimod være en kærlighedserklæring til dig selv og din krop, og den skal tage udgangspunkt i sunde tilvalg, der gør dig glad og giver dig energi.

 

I denne video fortæller jeg lidt mere om fokus på fravalg, som er en hel klassisk vægttabsfælde.

Se den hér

 

 

 

 

 


Vil du læse mere om de 4 vægttabsfælder?

Du kan smugkigge på første kapitel af Sunde vaner Smuk figur, hvor du kan læse mere om de 4 klassiske vægttabsfælder.

Indtast din mailadresse, så lander der en PDF med et uddrag af bogen i din indbakke om få minutter.

Hent et uddrag af bogen hér ->

 

Vil du gerne have dit eget eksemplar af bogen, så læs mere om den eller bestil den lige hér ->

 

spise chokolade med god samvittighed

 

Vil du have mere inspiration?

Se alle mine e-bøger, online workshops, bøger og forløb hér ->

 

Vil du høre mere fra mig?

Tilmeld dig nyhedsbrevet, så du får min serie af e-mails med mine bedste råd til at få både en krop og et liv i balance

Du får samtidig et gratis uddrag af min bog Sunde vaner Smuk figur.

Du tilmelder dig hér ->

 

Skal vi følges på de sociale medier?

Find mig på Facebook, på Instagram, på Twitter, på Pinterest og på You tube.