Når du er stresset, frigives stresshormoner til dit blod.

Der er flere forskellige typer stresshormoner. F.eks. har adrenalin til opgave at give dig et lynhurtigt skud energi til at kæmpe eller flygte.

Måske kender du følelsen af at blive så forskrækket, at du nærmest mærker et “stød” ud i fingrene. Det er adrenalin, der bliver “skudt” ud i kroppen.

 

Er du stresset gennem længere tid, frigøres langtidsstresshormonet cortisol.

 Et for højt indhold af cortisol i blodet øger beviseligt kroppens fedtlagring på maven, og derudover blokerer det for fedtforbrændingen.

 

Kroppen ved ikke, om du er stresset, fordi du er truet på livet, eller om du er stresset, fordi du skal huske gymnastiktøj, fødselsdagsgaver og julekort.

Den reagerer på præcis samme måde, og naturligvis brænder den ikke fedtdepoterne af i en livstruende situation – nej, den holder på dem så godt den kan, så vi kan overleve længst muligt.

 

Desuden øger cortisol aminosyretilførslen til leveren, så aminosyrerne kan nedbrydes til glucose og glycogen. Forsyningen af minosyrer kommer fra din muskelmasse.

 

Stress påvirker også dit blodsukker. Når du er stresset, frigøres glucose fra leveren til en potentiel kamp eller flugt.

Problemet opstår, hvis du sidder i en bil og er stresset på vej hjem fra arbejde, for du skal ikke bruge den øgede energiforsyning, og derfor er blodsukkerstigningen en belastning for kroppen.

 

Et ustabilt blodsukker øger trangen til søde sager, men sukker og hvidt brød er ikke det, dine celler har behov for, og i sidste ende er blodsukkerets rutsjeture stressende for kroppen.

Sukker er smertestillende, og mad er stressdæmpende, så jo mere stresset du er, des mere usundt spiser du – i ekstra store mængder. Og dit blodsukker bliver mere og mere ustabilt.

Du kan faktisk ende i en ond cirkel, hvor du har meget, meget svært ved at komme ud af vanen med sukker og andre hurtige kulhydrater.

 

Men det stopper ikke hér (gid det gjorde)!

 

Stress ødelægger nemlig også den fine balance i dine kønshormoner. Og det betyder både træthed, vægtøgning, PMS-symptomer og meget mere.

 

Stresshormonerne bliver produceret ud fra de samme ‘moderhormoner’ som dine kønshormoner, og skrues der op for produktionen af stresshormoner, fordi du er stresset, så er kroppen tvunget til at skue ned for produktionen af kønshormoner.

 

Underproduktion af kønshormoner, eller et ubalanceret forhold imellem dem, kan føre til både PCO, overgangsaldergener, PMS-symptomer (såsom voldsomme menstruationer, ømme bryster, irritabilitet m.m) og endda voldsom træthed, manglende energi og depressionslignende tilstande.

 

Desuden påvirker stress dit stofskifte, så der bliver dannet mindre af det aktive stofskiftehormon trijodthyronin.

 

Til sidst giver dine binyrer op!

 

Stresshormonet cortisol produceres i binyrerne. Har du været stresset i for lang en periode, kan du have belastet dine binyrer i så voldsom grad, at de simpelthen kollapser.

Det kaldes binyretræthed.

 

Man kan sige, at binyretræthed indtræffer, når mængden af stress, du er udsat for, overstiger din krops kapacitet til at kompensere for og komme sig over stressen.

 

Derfor er det helt afgørende, at du tager stresssymptomer alvorligt og handler på dem, inden stressen når at udvikle sig til binyretræthed – det vi ofte kalder “at gå ned med stress”.

Hold ferie, tag pauser, uddelegér, få hjælp – og opsøg eventuelt en professionel stresscoach, der kan hælpe dig videre.

 

Image of young employer touching her head in frustration at workplace

 

Vil du vide mere om dine hormoner?

Så se nærmere på min online workshop Harmoni i hormonerne. I den ser vi nærmere på:

 

  • Insulin, blodsukker og PCO
  • Kønshormoner, PMS og overgangsalder
  • Binyretræthed
  • Lavt stofskifte

 

Når du har gennemgået online workshoppen, ved du, hvorfor du er træt og mangler energi, hvorfor du har svært ved at tabe dig, hvorfor du har PMS-symptomer eller overgangsaldergener, hvorfor du har sukkertrang og cravings.

 

Du ved også, hvad dine fedtdepoter forskellige steder på kroppen fortæller om din hormonbalance og ikke mindst, hvordan du med enkle redskaber skaber harmoni i hormonerne og balance i din krop.

 
Læs alt om indholdet i online workshoppen hér ->

hormoner

Vil du høre mere fra mig?

 

Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet, så du får min splinternye serie af e-mails med mine bedste råd til at få både en krop og et liv i balance. 

Du får samtidig et gratis uddrag af min bog Sunde vaner Smuk figur.

Du tilmelder dig hér ->